Być jak Ignacy „Nauka to przyszłość” to V edycja programu edukacyjnego dla szkól podstawowych którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Dla dzieci to nauka przez doświadczenie niezwykłe eksperymenty i fascynujące zabawy kreatywne.

W naszej szkole w ramach zajęć rozwijających uzdolnienia powstała grupa młodych pasjonatów nauki z klasy 5a pod nazwą „IGNATYCY”.

Zobacz artykuł na stronie Urzędu Miasta Jarosław

HISTORIA POZYSKIWANIA ENERGII

Dzisiaj dowiedzieliśmy się, czym jest energia i jak można ją pozyskać, a opowie wam o tym klasa 5 ze Szkoły Podstawowej nr.1 im. Świętej Królowej Jadwigi w Jarosławiu pod nazwą IGNATYCY.

Spotykamy się raz w tygodniu i na tych zajęciach dowiedzieliśmy się parę słów o energii dzięki prezentacji z programu ,,Być jak Ignacy”. Sami przeczytajcie co zapamiętaliśmy i czego dowiedzieliśmy się. Energia otacza nas z każdej strony występuje w przyrodzie, lodówce, odkurzaczu, samochodzie i w wielu innych. Jest nam potrzebna, ale ona sama jest. Na przykład elektrowni to główny punkt z którego doprowadza się do domów prąd dzięki któremu świecą lampy, w piekarniku można coś upiec lecz pamiętajmy o tym, że równie dobrze mogą się nam przydać solary napędzane energią słoneczną. Jeden rodzaj energii zawsze może zamienić się w drugi rodzaj energii.

Najważniejszą energią i nieskończoną jest wiatr. Wiatr swoją siłą między innymi popycha żaglowce. 1800 lat temu w Chinach wynaleziono pierwsze wiatrowe silniki. W późniejszym czasie wiatru używano go do pomocy w suszeniu pól.

Pierwszy młyn został wynaleziony dopiero w 1271 r. Wiatrak o którym mowa jest symbolem Holandii, a w Danii energia wiatrowa stanowi prawie połowę wytwarzanej energii elektrycznej. Największą na świecie elektrownią wiatrową jest dzisiaj London Array w Wielkiej Brytanii. Drugą najlepszą energią jest ropa naftowa, którą Indianie którą uszczelniali kajaki. Ignacy Łukasiewicz jako pierwszy zastosował ropę naftową do oświetlenia, a była to lampa naftowa którą wynalazł w 1853 r.

„IGNATYCY” - Dawid Oważany

PRĄD ELEKTRYCZNY

Każdy z nas może,, Być jak Ignacy”, udowodniliśmy to robiąc eksperymenty z wytwarzaniem prądu. Do tego potrzebne były nam owoce i warzywa, gwoździe i gumki aby je połączyć oraz dioda, którą połączyliśmy z wystającymi końcówkami gwoździ, użyliśmy także miernika prądu.

Wynik eksperymenty zaskoczyły nas wszystkich, gdyż nie spodziewaliśmy się, że cztery ziemniaki, cztery ogórki, czy też jabłko, ogórek, ziemniak i cebula połączone razem ze sobą gwoźdźmi mogą wytwarzać prąd.

Jakież było nasze zdziwienie gdy mała żarówka diody połączona z wystającymi końcówkami gwoździ zaczęła świecić, a miernik do mierzenia prądu pokazywać cyfry.

Okazało się , że to nie jest wcale trudne, a radość z efektu końcowego wzbudziła zachwyt i ciekawość oglądających nasze eksperymenty.

Jeszcze dużo przed nami do odkrycia, bo super jest poeksperymentować.

Zachęcamy wszystkich do prostych i tanich eksperymentów, bo każdy może ,,Być jak Ignacy”.

Swoje doświadczenia prezentują na filmach „IGNATYCY” ; Wiktoria, Antoni i Dawid

3
6
7
1